Onze laatste artikelen:
We are Amsterdam, deel 4 : Architectuur en Wonen

Onder begeleiding van onze gids Elsa Van Amelrooy trokken we met de fiets richting Oostelijk Havengebied. Dit gebied werd eind 19e eeuw aangelegd om Amsterdam een haven van diep water aan te bieden voor de internationale handel. In de jaren 90 werd het omgevormd tot grootstedelijk woon- en werkgebied. Er verrees nieuwbouw. Tegelijkertijd werden monumentale havengebouwen (zoals de pakhuizen) gerestaureerd en herontwikkeld voor andere functies.
Krakers hebben ook een belangrijke rol hierin gespeeld, het industrieel erfgoed wordt bewaard doordat deze pioniers en ook kunstenaars er gebruik van maken.
Het Oostelijk Havengebied is onderverdeeld in verschillende eilanden:

ROEST

We maamsterdam-roestken een eerste tussenstop bij Roest. Roest is een unieke horecagelegenheid op een karakteristieke plek, het Koud Gas Gebouw op het Oostenburgereiland, links van Rietlanden. Alleen het hoognodige is gedaan om het historische pand tot een grootstedelijk café/bar te transformeren: warm, industrieel en vooral uitnodigend. Sinds de opening in 2011, staat Roest voor verrassende initiatieven en spannende concepten in een gemoedelijke sfeer. Zo is Roest naast een uniek café ook een creatieve vrijplaats voor film, theater en DJ’s.

https://www.amsterdamroest.nl/

Culturele Ambassade

Vooraleer we de eilanden verder gaan ontdekken stoppen we voor de lunch in het Lloyd Hotel. De Scheepsvaartmaatschappij Koninklijke Hollandsche Lloyd bouwde het hotel langs de Ij-oever, waar vandaan haar schepen vertrokken. Nadat de scheepsvaartmaatschappij het gebouw verliet diende Lloyd Hotel als vluchtelingenopvang, aansluitend als huis van bewaring voor volwassenen en minderjarige en later ook voor kunstenaarsstudio’s. Het Lloyd Hotel kreeg de monumentenstatus en heropende in 2004 als 1- tot 5- sterrenhotel met een Culturele Ambassade. Gasten en bezoekers hebben vrije toegang tot het restaurant, de bar en de bibliotheek met Kunstboeken. Iedere hotelkamer is op een inspirerende en originele manier uitgewerkt.

http://www.lloydhotel.com/

JAVA-eiland

JAVA-eilandVanuit Lloyd vertrekken we richting Java-eiland. De oude haventerreinen werden in de jaren negentig herontwikkeld naar een plan van de Amsterdamse Architect Sjoerd Soeters. Alle bebouwing werd gesloopt, op een gebouw van de Samenwerkende Havenbedrijven (SHB) na. Het eiland wordt doorsneden door vier grachtjes met postmodernistische grachtenhuizen van verschillende architecten, en fiets- en loopbruggetjes.

KNSM-eiland

6716765847362_56024c22bc5ffHet Java-eiland grenst bij het Azartplein aan het KNSM-eiland. Dit schiereiland werd in de jaren 90 herontwikkeld als woonwijk, naar een masterplan uit 1988 van de architect Jo Coenen. De hoofdstructuur is voor een bezoeker in één oogopslag te herkennen: een brede boulevard met ruime groenstroken als ruggengraat van het plan. Aan de zuidkant traditionele gesloten bouwblokken, aan de noordkant een toren en drie halfopen bouwblokken met terraswoningen en op de kop van het eiland een grote rotonde omringd door urban villa’s.

SPORENBURG EN BORNEO-eiland

pacmanDe bijzondere punten op deze schiereilanden zijn de bruggen over het Spoorwegbassin, woongebouw De Sfinx, IJ toren, de Scheepstimmermanstraat
en gebouw ‘Motherfucker’, later, om het netjes te houden, omgedoopt tot ‘Pacman’.
Dit appartementsgebouw domineert het eiland Borneo. Maar een ‘motherfucker’ is het wel degelijk. Een eigenwijs ding, dat bewust vreselijk in de weg staat van de hand van Architect Koen van Velsen.

FUNENPARK

Funen 2Als we van het Borneo-eiland richting Entrepotdok fietsen doorkruisen we eerst het Funenpark. Tot in de 19e eeuw lag hier het bolwerk Zeeburg, daarna was er tot eind jaren zeventig een overslagterrein. Na een lange periode van leegstand zijn ze eind jaren negentig gestart met het bouwen van het Funenpark, een kleine autovrije woonwijk, met 16 woonblokken, elk met een ander ontwerp. In totaal zijn er 551 woningen gerealiseerd voor zowel studenten, gezinnen en ouderen.

ENTREPOTDOK

EntrepotdokTot slot fietsen we langs het Entrepotdok, een gracht met daaraan een rij pakhuizen die omgebouwd zijn in de jaren ’80 tot een enorm sociaal woonproject op een toplocatie in de stad. Het is het grootste bewoonde pakhuizencomplex van Amsterdam.
De oudste pakhuizen dateren van begin 1700.

Lees ook deel 1deel 2, deel3 en deel 5 van onze reeks “We are Amsterdam”.

Tags: , ,